Dupla-képernyős szakmai tanácskozás az elektronikus kapcsolattartásról Szolnokon

A Szolnoki Törvényszéken 2019. január 25-én különleges szakmai tanácskozást tartottak a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Rendőr-főkapitányság és a Szolnoki Törvényszék illetékesei. A nap témáját a két szervezet közötti elektronikus kapcsolattartás tökéletesítése, különlegességét pedig az a modern, ún. „dupla-képernyős” megoldás adta, melynek köszönhetően az egymás mellé helyezett két monitor egyikén a rendőrség, a másikon a bíróság elektronikus rendszere volt látható, így a szabálysértési ügyek rendőrségről bíróságra vezető „elektronikus útját” a résztevők vizuálisan is „nyomon követhették.”

 

Szakmai tanácskozás 2019. január 25-én a Szolnoki Törvényszék kollégiumi termében

 

Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény 2018. január 1-jétől a rendőrséget, az ügyészséget és a bíróságot is elektronikus ügykezelésre kötelezte. Ez azt jelenti, hogy az évszázadokon át követett gyakorlattal ellentétben már nem papír alapon, hanem beszkennelve, elektronikus formában érkeznek az ügyek iratai egyik szervtől a másikhoz.

Büntető és szabálysértési ügyek esetében az ún. nyomozati iratok az esetek döntő többségében - amikor nem az ügyészség vagy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal végzi a nyomozást - a rendőrségen keletkeznek, és itt zajlik azok digitalizálása is. Nem mindegy, hogy ez hogyan, milyen elvek mentén történik, mert a későbbiekben ezen elektronikus dokumentumok képezik az ügyészségi, illetőleg a bírósági eljárás alapját.

Az elektronikus iratküldés során, hasonlóan a korábbi, papír alapú megküldéshez elengedhetetlen, hogy a digitalizált iratok külön fájlokban, az egyes fájlok beazonosíthatóságát, illetőleg a kereshetőséget biztosító sorszámozással és iratjegyzékkel (tartalomjegyzékkel) ellátva érkezzenek meg egyik szervtől a másikhoz.

Abban az esetben ugyanis, ha több irat egy fájlban érkezik, az az iratbetekintési jog gyakorlását, illetőleg biztosítását korlátozhatja. Elég csak arra az egyszerű példára gondolni, hogy a tanú kizárólag a saját tanúvallomásába tekinthet bele, az ügy egyéb irataiba nem.

Ha pedig az ügy iratai sorszámozás és iratjegyzék nélküli, nehezen beazonosítható fájlok formájában érkeznek meg, az aránytalanul megnehezíti az ügy iratain belüli keresést, felesleges többletmunkát okozva a későbbiekben „abból dolgozó” ügyészeknek, bíráknak, bírósági titkároknak.

A tanácskozáson a rendőrség részéről Nagy Attila címzetes rendőr alezredes, Jász-Nagykun-Szolnok Megye rendőrfőkapitánya mellett a megye valamennyi rendőrkapitányságának képviselői is részt vettek. A Szolnoki Törvényszéket Kissné dr. Szabó Judit elnök, dr. Hajdu Anna elnökhelyettes, dr. Pócs Teodóra büntető kollégiumvezető, dr. Ivanov Dömötör törvényszéki tanácselnök, elektronikus ügykezelési kapcsolattartó, Balla-Rigó Ferenc informatikai osztályvezető, Csirmaz Gábor informatikus, valamint Sólyomvári Annamária a Szolnoki Járásbíróság büntető-, és Tüdős Judit, a járásbíróság szabálysértési lajstromirodájának vezetője képviselte.

A szakmai megbeszélés nem titkolt célja a hatékony elektronikus ügyintézést elősegítő rendszerezett nyomozati irat-digitalizálás és továbbítás fontosságának tudatosítása volt, amit a résztvevők visszajelzései alapján maradéktalanul sikerült elérni.

 

Szolnok, 2019. február 8.

Szolnoki Törvényszék Sajtóosztálya